Recensie: ‘Macbeth’ van Toneelgroep Amsterdam (HF)

Het mooist is het bloed. Zorgvuldig, teder bijna haalt Hans Kesting het uit een medisch uitziende container, een doorzichtige plastic zak met rode vloeistof. Hij loopt ermee naar het midden van het toneel, gooit hem met evenveel kracht als beheersing omhoog en kijkt hem na als hij vrijwel geluidloos op de vloer uiteenspat en het vocht in uitwaaierende patronen over de lichte vloer druipt, als in een kruising van CSI en Jackson Pollock.

Johan Simons regisseert Macbeth als seizoensafsluiter bij Toneelgroep Amsterdam, met Fedja van Huêt in de titelrol en Chris Nietvelt als zijn Lady. Het is een vette voorstelling geworden, vol bloed, slijk, spasmes en geschreeuw, waarmee de makers nauwelijks geprobeerd lijken te hebben om Shakespeares personages menselijk te maken. Het blijft nu eenmaal een bruut en duister stuk en het lukt regisseurs zeer zelden om van Macbeth en zijn vrouw iets anders te maken dan monsters in een nachtmerrie. Ook deze voorstelling blijft gruwelijk plaatjestheater, intens gespeeld, maar afstandelijk.

Bij Simons is Macbeth een veteraan die aan het begin van het stuk zojuist een opstand van rebellen wreed de kop heeft ingedrukt. Hij draagt, net als de andere personages, khaki badstof ondergoed: een soldaat met verlof.

Van Huêt valt zijn rol aan als een veldrijder een modderig parcours: verbeten, brullend, zwoegend en met het schuim op de lippen maakt hij van Macbeth een imposante rol in zijn oeuvre, maar de bewondering voor zijn temprament wordt afgewisseld met de vraag wat met al deze energie eigenlijk beoogd wordt.

De bloederige weg die hij aflegt naar de (hem door drie heksen voorspelde) Schotse troon kan dan niet anders worden gezien als de uiting van een posttraumatisch stresssyndroom. Zo gaat deze voorstelling al vanaf het openingsbeeld niet over wat een man in een beest kan doen veranderen, maar over een onmens die de oorlog naar huis brengt.

De speelvloer is een groot, licht gekleurd vierkant, omringd door een soort design keukenelementen en een wand met klapdeuren die langer heen en weer blijven bewegen dan fysiek mogelijk. Achteraan staat een kleine tribune waar de off-stage acteurs de verrichtingen volgen.

Vooral de rol van Lady Macbeth blijft onduidelijk: Van Huêt en Nietvelt praten met elkaar in kinderstemmetjes, hij voert haar mee als een hond aan een lijn en het is volstrekt duidelijk dat haar aanmoedigingen om de huidige koning te vermoorden geheel overbodig zijn: Macbeth kan zijn bloeddorst maar nauwelijks bedwingen. Aan het eind krijgt de Lady wroeging en pleegt ze zelfmoord, en Nietvelt vult Shakespeares tekst aan met fragmenten van Sarah Kane. Ook hier geldt: het is mooi, maar wat betekent het?

Aan het eind gooit Van Huêt een eindeloze hoeveelheid coniferen het toneel op – een vrij letterlijk citaat uit de Macbeth die Karin Henkel bij Simons’ eigen gezelschap Münchner Kammerspiele regisseerde. Het versterkt de indruk van een nogal stuurloze voorstelling. Macbeth blijft een rots die te steil is om te beklimmen.

Holland Festival: Macbeth van Toneelgroep Amsterdam. Gezien 10/6/12 in de Stadsschouwburg. Aldaar t/m 16/6 en volgend seizoen vanaf 15/8. Meer info op www.toneelgroepamsterdam.nl

6 Comments »

1. […] In de regie van Johan Simons, komen deze vragen niet aan de orde. Zijn Macbeth is vanaf het begin een getraumatiseerde oorlogsveteraan die de overgang naar de gewone maatschappij niet meer kan maken. Macbeth is al over de grens van zijn eigen menselijkheid geduwd. Hij heeft de voorspelling van de heksen of de aanmoediging van zijn vrouw nauwelijks nodig om door te gaan met doden. Deze Macbeth is zowel dader, als slachtoffer van wat losgemaakte duistere krachten teweeg brengen. Lady Macbeth kan zijn moordlust niet aan. Het natuurlijk evenwicht is volkomen zoek en wordt ook niet hersteld. Als Macbeth eenmaal is gevallen, staat in de regie van Simons een vergelijkbaar personage (Malcolm) klaar om het over te nemen. Kijk hier voor een recensie. […]

2. Had mij verheugd eens MacBeth in een Nederlands theater te zien, maar het was een grote teleurstelling. Het begin bij Shakespeare vind ik zo mooi: die drie heksen. Maar daar begint deze uitvoering helemaal niet mee. De kracht van MacBeth is: hoe een man langzaam gek wordt door de moorden die hij pleegt. Maar in deze voorstelling is MacBeth al meteen in het begin een onmens. Zo krijg je niets mee van de psychologische ontwikkeling, wat nu juist de grote kracht van het stuk bij Shakespeare is. Lady MacBeth hoort haar man op te zwepen tot die moorden, maar hier laat MacBeth haar uit als een hondje. Jammer dat een zo groot acteur als Fedja van Huet voor zo’n stomme enscenering wordt gebruikt.