Recensie: Romeo over Julia van Rick Engelkes Producties en MTV

Parool,recensies — simber op 2 november 2008 om 17:04 uur
tags: , , , , , ,

Vijf mannen doen Romeo en Julia. De tweede toneelvoorstelling die geproduceerd wordt door clipzender MTV wil Shakespeare toegankelijk maken voor jongeren. Ze zetten daarvoor Johnny de Mol in, Teun Kuilboer en, oja, oorspronkelijk Beau van Erven Dorens, maar die haakte om onduidelijke redenen al na één dag repeteren af.

Het begin van de voorstelling zit vol vondsten, flauwe grappen en een prettig gebrek aan respect voor de grote Bard. Doet een acteur een sierlijke monoloog over de liefde als bloem, onderbreekt een ander hem met “Waar gáát dat eigenlijk over?” Confrontaties tussen de strijdende families zijn kussengevechten tussen jongens in Blues Brothers outfit. Een zeer mannelijke Julia zit te flossen op het balkon terwijl Romeo haar schoonheid bezingt. En natuurlijk mogen twee acteurs even uitgebreid zoenen, maar verder blijft de homo-erotiek ver op de achtergrond.

De vorm is los en open, met acteurs die in en uit hun rol stappen, van personage wisselen, elkaar hardop en pesterig souffleren en elkaar verdringen op het minipodiumpje op het verder lege toneel, waar ze met speels genoegen het rode gordijn voor elkaar open en dicht doen. Bovenop staat Romeo?Julia in verlichte letters. Soms zijn er ineens vier Romeo’s die tegelijk hun liefde en wanhoop uitschreeuwen. Soms doet een tweede Romeo de zelfde scène nog een keer over, alsof hij zijn collega wil laten zien hoe het wél moet.

Langzaam maar zeker wordt de spanning opgevoerd en wordt de gekkigheid verlaten voor meer dramatiek. Dan beginnen ook de problemen. Dan worden het slechte articuleren en de gebrekkige tekstbehandeling van De Mol niet meer ondervangen door zijn sympathieke presence en spontaniteit, het ritme raakt zoek en dan gebeurt het ergste wat een dergelijke voorstelling kan overkomen: het wordt saai.

De voorstelling hinkt op twee benen: wil het een toegankelijke show zijn voor een jong publiek of willen de makers recht doen aan de poëzie van Shakespeare? Ook binnen de groep van vijf acteurs zijn beide kanten vertegenwoordigd, met Jorrit Ruijs als uitblinkende tekstacteur. Regisseur Marcus Azzini -twee jaar geleden verantwoordelijk voor de geslaagde MTV-productie Sexual Perversity– wil allebei, maar heeft hier de juiste mix niet gevonden.

Romeo over Julia van Rick Engelkes Producties en MTV. Gezien 1/11/08 in De Meervaart.
Nog in Amsterdam (De Kleine Komedie): 8-10/1/09. Tournee t/m 28/2. Meer info op www.romeooverjulia.nl

13 Comments »

1. Ik ben het volledig eens met bovenstaande tekst. Jorrit was de enige die goed was! Daarnaast was het dodelijk saai voor jong en oud.

Reactie by Elisa — 2/11/2008 @ 21:17
  2. Donderdag 30 oktober ben ik bij de voorstelling geweest. Ik keer er best naar uit, maar wat viel het me tegen. Het was inderdaad erg saai na zo’n drie kwartier (ik viel regelmatig bijna in slaap). wat ik echt storend vond was dat de acteurs die niet speelden tijdens een scene, langs de kant zaten toe te kijken op een nogal ongeinteresseerde manier. Misschien hoorde dat erbij, maar ik vond het vreemd. Ik ben benieuwd of meer mensen er zo over denken.

Reactie by Camilla — 3/11/2008 @ 00:55
  3. [De voorstelling hinkt op twee benen: wil het een toegankelijke show zijn voor een jong publiek of willen de makers recht doen aan de poëzie van Shakespeare?]

De voorstelling “hinkt” op één been: ze willen een toegankelijke voorstelling maken voor een jong publiek en zeker géén klassieke shakespeare voorstelling. Dat hebben ze ook nooit gepretendeerd!
    Ik heb de voorstelling 2x gezien: een keer als try-out en 1x op de premiere.
    Het is leuk, luchtig, ontroerend op zijn tijd EN toegankelijk voor iedereen die moeite heeft met urenlange serieuze Shakespeare teksten

Reactie by Jeanette — 4/11/2008 @ 11:34
  4. Hoi Jeannette,
    Misschien was ik niet helemaal duidelijk: ik geloof ook zeker dat de makers een toegankelijke voorstelling wilde maken voor een jong publiek; waar het mij om ging was dat ze daarbij Shakespeare’s taal gebruiken in een vrij traditionele vertaling (die ze dan af en toe onderuit trappen). Ik neem aan dat de Marcus Azzini de schoonheid van de poëzie van Shakespeare wilde laten zien.

Maar omdat de acteurs dat niet weten over te brengen vond ik het saai worden op het moment dat het niet meer leuk en luchtig mocht zijn. Misschien (maar ik wil niet op de stoel van de makers gaan zitten) had het beter gewerkt als ze een vlottere, minder hoogdravende vertaling hadden gebruikt. Ik herinner me ‘Coriolanus’ van Bas Jansen een jaar geleden: ik weet niet wie toen de vertaling heeft gemaakt, maar dat had de juiste combinatie van lef en inhoud.